پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182119
کارت‌هاي بنزين خانه‌نشين شدند
تاریخ انتشار : 1394/04/20 08:56:48
نمایش : 1211
با آزادسازي قيمت‌ها و توقف سهميه‌بندي، مردم تمايلي به استفاده از کارت شخصي براي خريد بنزين ندارند تا با خانه‌نشين شدن کارت‌ها، صرفا استفاده از کارت جايگاهداران براي خريد بنزين مشکلاتي را ايجاد کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، همزمان با آغاز شمارش معکوس براي اتمام سهميه‌هاي ۷۰۰ توماني ذخيره سازي شده در کارت‌هاي هوشمند سوخت و آزادسازي قيمت بنزين به ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان، دوره سهميه بندي و عرضه کارتي بنزين هم به روزهاي پاياني خود نزديک مي‌شود.

بر اين اساس تا پيش از تک نرخي و آزادسازي قيمت بنزين مردم به واسطه واريز سهميه‌هاي ماهانه بنزين نيمه يارانه‌اي از کارت‌هاي هوشمند سوخت خود به دقت نگهداري مي‌کردند اما با آزادسازي قيمت‌ها و توقف روند واريز سهميه‌هاي ماهانه کارت‌هاي بنزين پس از اتمام ذخيره سوخت در منازل خانه نشين شده‌اند.

بيژن حاج محمدرضا در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت استفاده از کارت‌هاي هوشمند بنزين توسط مردم پس از آزادسازي قيمت‌ها، گفت: در طول حدود ۴۰ روز گذشته که قيمت بنزين آزاد و تخصيص سهميه‌هاي ماهانه سوخت متوقف شده است، مردم کمتر تمايل به استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصي خود براي خريد بنزين در جايگاه‌ها دارند.

رئيس انجمن جايگاهداران سوخت سراسري کشور با اعلام اينکه برآورد مي‌شود هم اکنون حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم براي خريد بنزين مورد نياز به جاي استفاده از کارت هوشمند شخصي خود از کارت سوخت جايگاهداران استفاده کنند، تصريح کرد: در مجموع کمتر از ۳۰ درصد مردم براي خريد بنزين از کارت شخصي خود در جايگاه‌هاي سوخت استفاده مي‌کنند.

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه قطعا به پايان رسيدن موجودي بنزين ۷۰۰ توماني کارت‌هاي سوخت تا شهريور ماه سال جاري، استفاده از کارت سوخت شخصي در جايگاه‌ها به حداقل کاهش مي‌يابد، تاکيد کرد: در حال حاضر هيچ محدوديتي در استفاده از کارت سوخت جايگاهداران وجود ندارد.

وي با اشاره به محدود بودن تعداد کارت‌هاي بنزين موجود در جايگاه‌ها، بيان کرد: به دليل افزايش تقاضا و درخواست از سوي مردم براي استفاده از کارت سوخت جايگاهداران، در برخي مواقع شاهد تاخير در سوخت رساني تا آزاد شدن يک کارت سوخت جايگاهداران هستيم.

حاج‌محمدرضا، موجودي بنزين هر کارت سوخت جايگاهداران را حدود ۱۰ هزار ليتر در شبانه روز عنوان کرد و يادآور شد: زماني که ذخيره بنزين کارت جايگاهداران به پايان برسد بايد با کارت سوخت جديد تعويض شود که دريافت کارت جديد زمان‌ بر است.

کارت‌هاي بنزين زنده مي‌مانند؟

با گذشت حدود ۹ سال از آغاز اجراي طرح سهميه بندي و عرضه بنزين با کارت هوشمند سوخت، سئوالي که اين روزها مطرح بوده، اين است که آيا با تداوم شرايط فعلي عرضه بنزين و آزادسازي قيمت‌ها، کارت‌هاي بنزين کماکان مورد استفاده قرار مي گيرند و از کارآيي لازم برخوردار هستند؟

به استناد گزارش‌هاي رسمي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، از زمان آغاز سهميه بندي بنزين تاکنون بيش از ۳۲ ميليون قطعه کارت هوشمند بنزين و گازوئيل صادر شده که هم اکنون تعداد کل کارت‌هاي فعال هوشمند سوخت حدود ۲۰ ميليون قطعه کارت است.

در همين حال، منصور رياحي معاون شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اينکه عرضه بنزين با کارت سوخت با وجود آزادسازي قيمت‌ها اطلاع ثانوي ادامه دارد، مي گويد: نگاه به سامانه هوشمند سوخت (پس از تک نرخي شدن قيمت بنزين) به صورت جزيره اي و قشري به هيچ وجه درست نيست.

اين مقام مسئول با اعلام اينکه سامانه هوشمند سوخت، بزرگترين طرح آي تي منطقه خاورميانه به شمار مي رود که همسو با اهداف دولت الکترونيک شکل گرفته است، تصريح مي کند: اين سامانه مزيت‌هاي متعددي براي رسيدن به اهدف دولت الکترونيک به ارمغان آورده که کنترل قيمت بنزين تنها يکي از وظايف آن است.

وي با اشاره به اينکه مديريت مصرف سوخت يکي ديگر از ويژگي‌هاي مهم سامانه هوشمند سوخت به شمار مي رود، يادآور مي‌شود: علاوه بر اين، مديريت جامع اطلاعات، داده کاوي و تجزيه و تحليل داده ها را از ديگر مزيت هاي اين سامانه هوشمند سوخت است.

رياحي با بيان اينکه شفافيت اطلاعات، جلوگيري از قاچاق سوخت، کنترل مصرف و برنامه ريزي براي آينده مصرف سوخت، نيز از ديگر قابليت‌هاي سامانه هوشمند سوخت است، تاکيد مي کند: به زودي اجراي طرح عرضه سوخت در ازاي پيمايش نمايانگر قابليت ديگري از سامانه سوخت بوده و از آن مي توان به عنوان سامانه هوشمند دو ياد مي کند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html